Tuesday 30 October 2012

Hari-hari akhir di PSI

*harap maaf, diatas faktor-faktor kesibukan mengulang kaji pelajaran, blog official PSI terpaksa ditangguh.



SEMINGGU sudah berlalu. 16-23 Okt,alhamdulillah berkat kesungguhan mereka akhirnya minggu peperiksaan telah pun berjaya ditempuhi dengan selamat. Seramai 19 pelajar PSI (Pusat STAM Ikram) yang terdiri daripada 14 ikhwah dan 5 akhawat  berjaya sampai dan menduduki peperiksaan STAM (Sijil Tingggi Agama Malaysia) di Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Hisamuddin, Klang.


Namun, apabila berakhirnya "demam peperiksaan" sebuah perpisahan yang panjang menanti. Alhamdulillah, perancangan untuk mengadakan Majlis Perpisahan PSI pada sehari selepas tamatnya peperiksaan iaitu pada 24 Oktober berjalan dengan lancar. Rata-rata, semua pihak dapat menghadiri majlis walaupun antaranya ada yang sibuk.


Majlis yang dibuka dengan Al-Faatihah serta bacaan Al-Quran oleh Akhi Thufail Sayuti, alunan ayat suci Al-Quran itu sangat menyentuh kalbu terutama ketika dibacakan ayat "innama mukminunal ikhwah", di mana mafhumnya "sesungguhnya setiap mukmin itu bersaudara". Dan kemudiannya disululi dengan ucapan-ucapan. Yang pertama memberi ucapan ialah Ustaz Fakhrul Adabi selaku wakil Lembaga PSI. Beliau ada berpesan:
"Tertubuhnya PSI ini bukan sebarang-barangan, tertubuhnya PSI ini kerana ianya merupakan salah satu cara untuk melahirkan ulama'-ulama' deenul islam, jadi antum di sini bukan sahaja seorang pelajar, tapi seorang ulama' kelak.. Insyaallah".
Seterusnya diikuti dengan wakil daripada guru yang mengajar, Ustaz Wan Subki, kata beliau:
"Disaat antum sampai di muka pintu rumah, saat itu juga ada yang mungkin akan teringat akan PSI. Mungkin boleh sampai berhari-hari, dan mungkin juga boleh sampai bertahun-tahun, sebab apa, sebab disinilah pertemuan pertama kita, kita berukhuwwah hanya keranaNYA".
Dan kemudiannya Pakcik Norawi selaku wakil penduduk Taman Damai Mewah. Beliau menyatakan  beliau merupakan antara penduduk yang paling terasa dengan pemergian pelajar PSI kerana banyak antara program surau yang dianjurkan, dapat dilaksanakan dan dilalui bersama-sama dengan pelajar PSI. Jadi, harapan beliau agar kami semua tidak melupakan kenangan di Taman Damai Mewah, Kajang. Dan dengan harapan  agar pelajar PSI terus menyebarkan kebaikan. Sesi ucapan diakhiri dengan ucapan daripada wakil pelajar Akhi Wan Abdul Rahman selaku Ketua Umum PSI. 


Beransur pula pada agenda seterusnya, majlis dihiasi dengan persembahan daripada kumpulan nasyid PSI. Mereka mendendangkan dua buah lagu. Diserikan pula dengan persembahan video montaj daripada Lujnah Media PSI oleh Akhi qIyadh. Selesai segala persembahan, tibalah acara penyampaian cenderahati daripada pelajar Pusat STAM Ikram kepada pihak-pihak yang terlibat dengan aktiviti-aktiviti dan program PSI sebagai tanda penghargaan daripada pelajar Pusat Stam Ikram.

Dan akhir sekali, majlis ditutup dengan bacaan doa rabithah dan doa makan daripada Akhi Ahmad Akmal. Tasbih kafarah dan surah Al-'Asr, dan disusuli jamuan makan.



Sebelum bersurai, sesi fotografi terakhir dirakam untuk dikepilkan sebagai tanda kenangan yang terindah PSI. Ikhwah dan akhawat bersalaman sesama ikhwah dan akhawat menjadi momen terakhir sebelum masing-masing mengucapkan selamat tinggal. Tidak kurangnya ada dari kalangan ikhwah dan akhawat, ada yang mengalirkan air mata tanda mahabbah dan kecintaan kerana Allah. InshaAllah ikhwah wal akhawat, kita bersama-sama di medan dakwah. Meski kita terpisah jauh.

~Hikayat Jeelul Mu'assis~

No comments:

Post a Comment